diumenge, 13 d’octubre del 2013

DISLÈXIA: MARC TEÒRIC





DISLÈXIA: Característiques generals i línia d'intervenció


La psicopedagoga  de la meva escola ha fet una xerrada sobre la dislèxia. Degut a que actualment havien augmentat els casos al centre, l'equip de mestres va fer una demanda d'assessorament.  La demanda es va concretar en la xerrada que us presento a continuació i que s'estructura en: dades generals, indicis, activitats per a treballar a Educació Infantil, activitats per a treballar a Educació Primària, recomanacions generals, fonts documentals.


  

                                Dades generals

La psicopedagoga ens explica que la dislèxia és un trastorn neurològic que afecta a l'hemisferi cerebral esquerra i que està relacionat amb els neurotransmissors.

En ser un tema neurològic vinculat amb els neurotransmissors depenent del nivell d'atenció o moment emocional pot rendir més o menys. 

Tot i que es pot considerar com a crònica la reeducació i l'aplicació d'estratègies ajuda a que els alumnes se'n surtin. Per això és tant important la detecció precoç.

Quan un nen/a mostra dificultats generalitzades en totes les àrees pot ser degut a altres factors. Sovint la dislèxia afecta al llenguatge i específicament la lectura i escriptura. El coeficient intel·lectual sol ser normal o alt.

La dislèxia pot generar frustracions en els alumnes que la pateixen i aquestes originar problemes de comportament. 

   


Indicis

Els indicis que es poden detectar a Educació Infantil són els següents:
  • Li costa molt parlar o parla incorrectament (te dificultat per evocar les paraules, confon una paraula mb una altra)
  • Manifesta dificultats per situar-se a l'espai i al temps.
  • Té problemes per identificar colors, formes.



Activitats per a treballar a Educació Infantil

Les activitats haurien d'anar encaminades al treball de conciència fonològica. Un exemple de cada nivell seria:
  • A Pàrvuls 3 anys: Treballar ritmes amb cançons.
  • A Pàrvuls 4 anys: Treballar amb síl·labes.
  • A Pàrvuls 5 anys: Localitzar un fonema (al començament, al final de paraula). Buscar paraules que tinguin un determinat fonema.
  • Per a tots els nivells es recomanen activitats de percepció visual i auditiva. 


Activitats per a treballar a Educació Primària

Algunes de les possibles activitats afavoridores que es poden fer a les aules d'Educació Primària són les següents:

Via fonològica 

  • Pensar paraules que tinguin el mateix so inicial.
  • Comptar les síl·labes de les paraules.
  • Comptar els sons de les paraules.
  • Manipular els sons de les paraules: dir "foca" sense la "f", "dofí" sense la "d".
  • Identificar sons iguals en paraules diferents:"sol", "sal", "son".
  • Substituir fonemes formant paraules oves: si a "matí" se li canvia la "m" per la "p" queda "pati".
  • Donar frases escrites amb totes les paraules juntes i que les hagin de separar correctament.
  • Anomenar objectes de la classe sense dir la síl·laba final (llapis (lla), goma (go))
  • Dir a un/a alumne/a el nom d'un animal o l'orella. Després l'ha de dir sense la síl·laba final. Els altres alumnes han de saber quin animal és.
  • Cercar noms d'objectes que comencin amb un so determinat. També noms dels alumnes de la classe.
  • Jugar al joc del penjat.
  • Jugar al "Scrabble".
  • Jugar al "Veig veig".
  • Jugar a "Paraules encadenades".
  • Bingo de lletres.
  • Dòmino de lletres.

Via lèxica

  • Completar paraules a les quals hi falten grafies.
  • Completar oracions a les quals hi falten paraules.
  • Jugar al "Memory" de paraules.
  • Ordenar paraules per a elaborar frases. 


Recomanacions generals

Les recomanacions que ens ha donat de cara a aplicar amb els alumnes són les següents:
  • Cal fer saber al nen que t'interesses per ell i que desitges ajudar-lo. Ell se sent insegur i preocupat per les reaccions del mestre.
  • Cal establir criteris en la realització de les tasques. Convé prioritzar determinats aspectes i avançar-li què se li demanarà.  Cal avaluar els seus progressos, partint del seu nivell i coneixement. Necessita ajuda en els treballs de les àrees on manifesta els hàndicaps.
  • És important donar-li atenció individualitzada sempre que sigui possible. Ha de saber que, com tots, pot preguntar i parlar obertament sobre aquelles coses en les quals mostra dificultats.
  • Cal assegurar-se que entèn les tasques ja que sovint pot tenir dificultats per comprendre-les. Una opció es segmentar les feines.
  • Sovint, serà necessari repetir-li la informació nova més d'una vegada degut a diferents factors: problemes de distracció, problemes en la memòria a curt termini, escassa capacitat d'atenció.
  • Pot requerir més pràctica que un alumne normal per dominar una nova tècnica.
  • Per tal d'afavorir l'aprenentatge significatiu pot requerir ajut per relacionar els conceptes nous amb els seus coneixements previs.
  • És important donar-li temps per organitzar els pensaments, per acabar els treballs. Sense presses es posarà menys nerviós.
  • Algú pot ajudar-lo llegint-li el material d'estudi i en especial els controls. 

Fonts documentals

Com a fonts electròniques ens ha recomanat:




                          
                                Dislexia from SUMDIS - Dislexia, TDAH e Hiperactividad


Valoració.

Valoro molt positivament aquesta xerrada per diferents motius. En primer lloc considero que cal potenciar la interacció fluïda entre l'EAP i l'escola. Les reunions o xerrades entre el claustre i la psicopedagoga poden ser una molt bona opció complementària.

A més considero molt bona opció la manera en que ens ho ha plantejat: un breu marc teòric i després estratègies per a la intervenció que poden ser aplicables també a la resta d'alumnes.

L'enfocament coincideix en molts aspectes que vaig aprendre a l'assignatura "Dificultats en l'aprenentatge i intervenció psicopedagògica" i tot el que estic incorporant a les pràctiques.

Quin avenç!!! I el més positiu de tot és que va més enllá de les meves pràctiques i es fa extensiu al meu grup classe. 




Per a concloure...

Una frase amb la que ha finalitzat la seva exposició:

"...Cal que els alumnes esdevinguin iguals fins on sigui possible i diferents fins on sigui necessari..."



1 comentari:

Laura ha dit...

Hola Virgina,.

He trobat molt interessant aquesta aportació i xerrada que vareu realitzar. En el centre a on estic jo, hi ha nanos en dislèxia i crec que algun dels recursos que has penjat ens pot ser útil.

Bona feina!
Laura Vidal